6 kenmerken van een goede teamplayer

Een goede teamplayer moet zichzelf goed kennen, maar verplaatst zich ook in de andere leden van het team. Hij of zij voelt zich verantwoordelijk voor het werkproces en kijkt voortdurend naar de eigen bijdrage daaraan. Hij of zij springt in waar nodig is, past zich aan en draagt bij aan een goede sfeer.

Een goede teamplayer heeft zelfkennis, is betrokken en hulpvaardig. Daarnaast zijn er nog 6 kenmerken waar je een teamplayer aan kan herkennen. Deze vind je hieronder. Over hoeveel ervan beschik jij er?

1. Ken jezelf

Zelfkennis hebben is belangrijk in een team; de belangrijkste rol die je wil en ook goed kan spelen moet duidelijk zijn. Ben je goed in organiseren of juist in details? Ben je creatief, controlerend of praktisch? Kan je de anderen hiermee aanvullen? Door heel goed te weten waar je wel en geen energie van krijgt kun je jezelf veel beter plaatsen in een team.

2. Empatisch vermogen

Verplaats je in de andere teamleden / collega's, kijk hoe ze hun rol spelen en luister goed naar ze. Je kan altijd van de anderen leren. Een goede teamplayer toont interesse in de anderen en stelt goede open vragen. Vraag bijvoorbeeld niet oppervlakkig: Hoe gaat het met je? maar stel eerder de vraag: Waar loop je op vast in je werkzaamheden?

3. Hulpvaardig

Help waar nodig is, zonder zelf in de knel te komen. Een teamplayer maakt tijd voor zijn of haar collega's. Let daarbij op dat je niet het werk gaat overnemen, maar geef ze de kennis en middelen om zelf hun taak af te ronden. Moedig anderen ook aan. Jullie moeten met vereende krachten het proces tot een goed einde brengen.

4. Aanpassingsvermogen

In een team moet je je aanpassen en niet verwachten dat anderen zich altijd aan jou aanpassen. Als je tijdens een vergadering merkt dat de meerderheid van het team een andere kant op wil, accepteer dat dan en kijk hoe je in die nieuwe richting het maximale uit jezelf kunt halen. Natuurlijk moet je hierbij wel gezonde grenzen aangeven.

5. Communicatief vaardig

Om jezelf te profileren zijn communicatieve vaardigheden belangrijk, zowel mondeling als schriftelijk. Schrijf en spreek in correct Nederlands, dan nemen mensen je eerder serieus. Wees helder waar je staat in de groep, geef duidelijk je standpunt en grenzen aan en bedenk: humor kan wonderen verrichten voor de sfeer. Af en toe een grapje maken op de werkvloer kan prima.

6. Oplossingsgericht

Neem vanaf het begin je eigen verantwoordelijkheid in de groep serieus. Als jij ie werk niet goed hebt gedaan of daarvoor niet de juiste middelen had, dan had jij dit moeten aangeven en zelf actie moeten ondernemen. Geef jezelf af en toe feedback, kijk naar je eigen rol bij een conflict en wijs niet naar anderen. Probeer zoveel mogelijk in oplossingen te denken, niet in problemen. Houd altijd het einddoel in het oog en streef naar optimale samenwerking.

(Bron: werkenergieanalyse.nl)

Durf te falen

,,Durven falen en op je gezicht gaan, dat maakt het leven een stuk makkelijker.”

Dat verzekert businesscoach en bestseller-auteur Kelly Weekers. ,,Dit geldt voor het ‘normale’ leven, maar zeker ook voor het professionele. Als ondernemer moet je niet altijd maar denken dat je alles weet en daardoor alles perfect kunt doen.” De juiste mindset is waar het volgens haar allemaal mee begint. Weekers wil ondernemers ‘een vriendelijke schop onder de kont geven’ om ze verder te kunnen helpen.
,,Ik moet het toch even zeggen, maar mijn ervaring is dat het vaak mannen zijn die zo denken", begint de auteur van Happy Life 365 (60.000 exemplaren verkocht) en het zojuist verschenen Happy Life Hacks 365. ,,Mannen die van zichzelf vinden dat ze alles maar moeten kunnen. Het wordt toch vaak als vrouwelijk gezien wanneer je je kwetsbaar durft op te stellen, terwijl daar enorm veel zelfvertrouwen uit spreekt. Voor elke ondernemer is het belangrijk om hulp te vragen wanneer ze het even niet weten. Dát is hoe het werkt.
Ik wil ze met meer focus laten kijken naar datgene wat ze precies doen. Vaak is er de neiging om zo breed mogelijk te werk te gaan. Alles maar aan te nemen om klanten tevreden te houden en inkomsten te genereren. Vaak hebben ze daar zelf niet eens plezier in en heeft dat als gevolg dat het werk niet optimaal gedaan wordt. Het is daarom ontzettend belangrijk dat je als ondernemer een duidelijke niche hebt. En daar ook bij blijft! Kies waar je goed in bent en help vervolgens alleen die klant. Vergelijk het met ziek zijn. Waar denk je aan als je dat bent? De dokter! Zorg ervoor dat jij de partij wordt waar mensen als eerste aan denken als ze tegen het (luxe)probleem aanlopen wat jij oplost.”

'Nee' zeggen als katalysator:

,,Als ik naar mezelf kijk, dan deed ik een jaar geleden veel meer dan nu en dat komt omdat ik écht voor mijn niche heb gekozen. De mensen om mij heen moeten weleens lachen omdat ik vaker ‘nee’ zeg. Dat doe ik omdat ik een betere focus heb en weet dat juist die ‘nee’ een groei in ideale klanten, winst én vrije tijd oplevert. Het voelt contra intuïtief om ‘nee’ te zeggen, maar je zal merken dat het als een katalysator werkt. Op deze manier vervul jij opdrachten voor je droomkandidaten en gaat je onderneming juist groeien.”

Om daadwerkelijk ‘de dokter voor je patiënten’ te kunnen worden, wijst Weekers naar het belang van social media. Ze verwacht dat dit in 2020 een nog grotere rol gaat spelen dan het nu al doet.
,,Veel ondernemers laten socials liggen omdat ze denken dat het alleen voor influencers bedoeld is of voor privé zaken. Maar kijk eens even naar LinkedIn. Dat gaat een steeds belangrijkere rol spelen bij het genereren van nieuwe klanten. Maar onderschat Facebook en Instagram ook niet. Kijk goed waar je jouw ideale klant kunt vinden.
Zelf ben ik iedere dag zichtbaar op LinkedIn en haal daar nieuwe klanten uit. Ik leer de acquisitie via social media-strategie ook aan de ondernemers die ik coach. Zorg voor een prikkelend profiel en denk goed na over wat je deelt. Veel mensen weten dat niet en doen het daarom niet. Of het gaat juist goed waardoor ze denken dat ze er niet meer naar om hoeven te kijken. Zonde. Kies een niche, communiceer je marketingboodschap en doe dat met commitment. Zet door! Zichtbaarheid op social media wordt heel belangrijk.”