,,Durven falen en op je gezicht gaan, dat maakt het leven een stuk makkelijker.”

Dat verzekert businesscoach en bestseller-auteur Kelly Weekers. ,,Dit geldt voor het ‘normale’ leven, maar zeker ook voor het professionele. Als ondernemer moet je niet altijd maar denken dat je alles weet en daardoor alles perfect kunt doen.” De juiste mindset is waar het volgens haar allemaal mee begint. Weekers wil ondernemers ‘een vriendelijke schop onder de kont geven’ om ze verder te kunnen helpen.
,,Ik moet het toch even zeggen, maar mijn ervaring is dat het vaak mannen zijn die zo denken”, begint de auteur van Happy Life 365 (60.000 exemplaren verkocht) en het zojuist verschenen Happy Life Hacks 365. ,,Mannen die van zichzelf vinden dat ze alles maar moeten kunnen. Het wordt toch vaak als vrouwelijk gezien wanneer je je kwetsbaar durft op te stellen, terwijl daar enorm veel zelfvertrouwen uit spreekt. Voor elke ondernemer is het belangrijk om hulp te vragen wanneer ze het even niet weten. Dát is hoe het werkt.
Ik wil ze met meer focus laten kijken naar datgene wat ze precies doen. Vaak is er de neiging om zo breed mogelijk te werk te gaan. Alles maar aan te nemen om klanten tevreden te houden en inkomsten te genereren. Vaak hebben ze daar zelf niet eens plezier in en heeft dat als gevolg dat het werk niet optimaal gedaan wordt. Het is daarom ontzettend belangrijk dat je als ondernemer een duidelijke niche hebt. En daar ook bij blijft! Kies waar je goed in bent en help vervolgens alleen die klant. Vergelijk het met ziek zijn. Waar denk je aan als je dat bent? De dokter! Zorg ervoor dat jij de partij wordt waar mensen als eerste aan denken als ze tegen het (luxe)probleem aanlopen wat jij oplost.”

‘Nee’ zeggen als katalysator:

,,Als ik naar mezelf kijk, dan deed ik een jaar geleden veel meer dan nu en dat komt omdat ik écht voor mijn niche heb gekozen. De mensen om mij heen moeten weleens lachen omdat ik vaker ‘nee’ zeg. Dat doe ik omdat ik een betere focus heb en weet dat juist die ‘nee’ een groei in ideale klanten, winst én vrije tijd oplevert. Het voelt contra intuïtief om ‘nee’ te zeggen, maar je zal merken dat het als een katalysator werkt. Op deze manier vervul jij opdrachten voor je droomkandidaten en gaat je onderneming juist groeien.”

Om daadwerkelijk ‘de dokter voor je patiënten’ te kunnen worden, wijst Weekers naar het belang van social media. Ze verwacht dat dit in 2020 een nog grotere rol gaat spelen dan het nu al doet.
,,Veel ondernemers laten socials liggen omdat ze denken dat het alleen voor influencers bedoeld is of voor privé zaken. Maar kijk eens even naar LinkedIn. Dat gaat een steeds belangrijkere rol spelen bij het genereren van nieuwe klanten. Maar onderschat Facebook en Instagram ook niet. Kijk goed waar je jouw ideale klant kunt vinden.
Zelf ben ik iedere dag zichtbaar op LinkedIn en haal daar nieuwe klanten uit. Ik leer de acquisitie via social media-strategie ook aan de ondernemers die ik coach. Zorg voor een prikkelend profiel en denk goed na over wat je deelt. Veel mensen weten dat niet en doen het daarom niet. Of het gaat juist goed waardoor ze denken dat ze er niet meer naar om hoeven te kijken. Zonde. Kies een niche, communiceer je marketingboodschap en doe dat met commitment. Zet door! Zichtbaarheid op social media wordt heel belangrijk.”